De Galápagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Elke Groenen - WaarBenJij.nu De Galápagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Elke Groenen - WaarBenJij.nu

De Galápagos

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

11 Juli 2013 | Ecuador, Galapagos Islands

Galápagos

De Galapagos. Nog steeds ongelofelijk dat ik daar ben geweest. Wat een paradijs! We hadden een cruise van 5 dagen, maar zijn er snel genoeg achter gekomen dat 5 dagen echt veeeeelste kort is! En dus een goede reden om een keer terug te gaan voor wat meer dagen :)

Het begon trouwens al wel heel goed. Toen we wilden gaan boarden, bleek dat op onze boarding pas de verkeerde gate stond. Nou goed, dus wij snel naar de juiste gate, maar we hadden nog wel wat tijd. In die tijd veranderde de gate volgens het scherm nog een keer, en even later stond er: gate gesloten. Okeeee, dan maar geen Galapagos?? Gelukkig kwam ie even later wel weer terug en hadden we alleen maar 3 kwartier vertraging. Lekker op z'n Zuid-Amerikaans! 
Toen we aankwamen op het eiland Baltra, zei de gids dat we nog een uur tot anderhalf moesten wachten, omdat groepsgenoten met het volgende vliegtuig kwamen. Gelukkig waren er wel 3 souvenir-winkeltjes.. Wij vermaakten ons met het gebruikelijke: mensen kijken en er in het Nederlands onze mening over geven. Jaa, ik weet het, niet erg aardig van ons, maar wel heel vermakelijk. En de Ecuadorianen doen het ook bij ons. Er kwam een man aan die zei Holaa Nenas en nog iets in wat lijkt op mooie meisjes ofzo. Dus wij keken al om en hoorden zijn vriend zeggen: ehmm, ik denk dat zij Spaans verstaan... Ow, zei de man. Haha. Klopt, beste meneer, wij verstaan jullie wel gewoon!

Die eerste dag zijn we naar een hotel gebracht. En nog een luxe ook! Ik had niet verwacht dat ik tijdens deze reis nog in een hotel zou slapen ipv een hostel. De cruise zou in ieder geval de volgende dag pas beginnen. Het bleek ook nog zo te zijn dat wij met een andere jacht mee zouden gaan, dan dat we hadden geboekt. Eigenlijk hadden we de Golondrina, maar nu hebben we jacht Fragata gehad. En je hoorden ons niet klagen; deze boot scheen een stuk groter en luxer te zijn dan de Golondrina en normaal gezien ook een paar honderd dollar duurder dan dat wij hebben betaald :) 

Die middag zijn we naar Tortuga Bay gegaan, waar we de eerste leguaan hebben gezien! We liepen over het strand en ineens liep er doodleuk een grote leguaan op ongeveer 2 meter afstand. Woooooww! Wij als een gek daar op af en fotos maken van alle kanten. Zegt de gids: Ja, daar verder op zitten er nog veel meer. En daar had ie gelijk in! Ik heb ze niet kunnen tellen, maar we hebben er heel veel gezien, en konden zo dichtbij komen als we zelf wilden. Die beesten blijven gewoon zitten richting de zon, tuffen af en toe naar elkaar of lopen een beetje rond. 
Ook hadden we pelikanen gezien van dichtbij en wat krabjes. 

De volgende dag gingen we eerst naar een park waar reuze schildpadden worden gehouden. Ze leven ook in het wild, maar schijnen de eerste drie jaar niet goed in de natuur te kunnen overleven. Ze zijn daarom ook een uitstervende diersoort geweest. Maar daar heeft de beste meneer Diego een stokje voor gestoken! Diego is heel veel jaar geleden gevonden in San Diego, in Amerika. Hij was nog maar bijna de enige van zijn soort en is naar de Galápagos gebracht om zich voort te planten. Ondertussen is hij meer dan 100 jaar en heeft ook al meer dan 100.000 nakomelingen. Echt niet normaal, die beesten kunnen gewoon 200 jaar oud worden! En het zijn dus ook echt reuze schildpadden, die tot 300 kilo kunnen wegen! 
Hierna gingen we naar de boot. Toen we op onze taxi te water aan het wachten waren, lag er een zeehond te slapen onder een van de bankjes. Gewoon, omdat het kan! 
's Middags zijn we naar nog een schildpadden park geweest, waar ze wel in het wild leven. 
We waren trouwens met een groep van ongeveer 15 mensen, een gezin uit Noorwegen, een paar advocaten uit Madrid, een koppel uit Amerika en een echtpaar uit Frankrijk. Ja, en wij dus. We hebben heel veel gelachen met het franse echtpaar, was echt heel leuk! In dat park kreeg ik ook echt de slappe lach met dat vrouwtje. Sjonge jonge, ik kon echt niet meer stoppen. De gids vond het volgens mij niet echt leuk.. Haha. Normaal gezien kan ik me ook aan mensen ergeren die zo zitten te lachen. Maar nu was ik het zelf dus... 
Aan het eind van dit tourtje zagen we de schilden van een schilpad. Een lag op de grond, waar je in kon gaan liggen. Dus het eerste wat de gids zei toen we daar waren: Ja, jij! Jij mag eerst. Kruip er maar in. Eerst dacht ik dat ie me voor lul wou zetten, maar het was toch wel echt heel grappig. Die slappe lach was nog steeds niet weg, haha! 
Daarna zijn we nog naar een lava grot gegaan, ontstaan en gemaakt van lava dus. En daarna waren we bek af en zijn we terug naar de boot gegaan.
's Nachts gingen we varen naar het volgende eiland. Nou, dat is ook wat hoor. Om 11u vertrokken we, en om 6u kwamen we aan. Dus in die tijd hebben we zo goed als wakker gelegen omdat je constant heen en weer en van voor naar achter word geschud. Gelukkig gingen we om 7u al ontbijten, dus hebben nog ongeveer een half uurtje kunnen slapen! 

Dag drie zijn we gaan snorkelen en gaan hiken. Soooo dat snorkelen was echt prachtig! Ik lag een beetje te zoeken naar visjes, word ik ineens afgesneden door een zeeleeuwtje! Ik schrok me kapot! Maar hij niet, hij bleef gezellig daar rondjes zwemmen. Eigenlijk moeten we 2 meter afstand houden van de beestjes, maar ze komen uit zichzelf op ongeveer 2 centimeter afstand. Echt prachtig! En dan kijken ze je af en toe aan met van die grote, bruine ogen... Wauw. 
Het volgende moment zwom ik door een hele school tropische visjes. Ik zou denken dat als je zo'n visje voor in je aquarium wil, je er behoorlijk wat voor zou betalen en ik had er gewoon een stuk of 40 voor mijn neus. Ik weet niet hoe ze heten, maar volgens mij waren het visjes zoals het beste vriendje van Nemo! En het vriendinnetje van de hoofdrol van Sharktale. Haha, toen ik daar zwom voelde ik me echt net in Sharktale of Nemo zitten! Ik heb ook nog een paar roggen en zeesterren zien liggen. Zo jammer dat we daar geen fotos van hebben.. We hadden een simpele onderwater camera, maar die leek het niet echt te doen.. Onze Franse vrienden hadden dat wel, en daar krijgen we nog fotos van gelukkig! (Nog een reden om terug te gaan mét een goede onderwatercamera!)

Vanaf de boot hebben we nog pinguïns gezien, de Blue footed boobies, de Red footed boobies, nog een aantal pelikanen en gekke vogels, zeeschildpadden en nog meer zeehonden gezien! We hebben helaas geen pinguïns tijdens het snorkelen gezien en ook niet van heel dichtbij. Normaal gezien zouden die ook heel dichtbij komen in het water. Helaaaas. Ik zeg; reden nummer 3 om terug te komen :) 

Tijdens het hiken was de boot ook aanwezig. Jeetje, je evenwichtsorgaan is wel echt even de weg kwijt als je je dagen op zo'n boot doorbrengt. We begonnen toch serieus te twijfelen of het eiland niet gewoon nog bewoog. We hadden weer heel veel leguanen en schildpadden gezien. Nou moet ik zeggen dat ik ondertussen wel genoeg van die soort had gezien en liever op zoek ging naar weer andere dieren. 
Wat ook heel goed ging, was salsa dansen op het dek van de boot, met een wijntje erbij. Haha, dat was lachen! Het ging voor geen meter, maar goed salsa dansen hoort er nou eenmaal bij hier ;) 

Op donderdag zijn we weer een wandelingetje gaan doen. Onderweg zagen we in het water haaien zwemmen! Dit waren niet zo'n grote, maar 1,5m lang ofzo. Ze kunnen wel tot 15m worden! Jammer dat we die niet gezien hebben.. Ik vond het wel gek dat die haaien daar dus vrijwillig leven, en niet er naartoe zijn gehaald of tussen muren zitten zoals in een dolfinarium ofzo. Daar moest ik mezelf wel even aan herinneren en eigenlijk vind ik dat nog steeds wel gek. Daarna zijn we weer gaan snorkelen. We hebben niet met haaien kunnen zwemmen jammer genoeg (reden nr 4), maar wat we toen wel zagen was wel ZO GAAF!! Een reuze manta rog! Heel rustig zwom dat "visje" van twee bij twee meter voor ons uit. Op een gegeven moment zat ik er recht boven, ongeveer drie meter. Echt ongelofelijk. 
Ook toen waren er weer leuke, speelse zeeleeuwen rond ons :) zwemmen met zeeleeuwen zal nooit gaan vervelen!
En de laatste avond was er een klein feestje met salsa natuurlijk! Maar mooier waren de sterren. Sooo, wat een mooie hemel was dat! Ik heb twee vallende sterren en gewoon ontzettend veel sterren gezien. 

De laatste dag gingen we om 6u al het water op om nog te spotten wat er te spotten viel. We hebben roggen gezien, dit keer maar kleintjes, weer schilpadden, blue footed boobies en nog een aantal vogels. En om 9u waren we alweer op het vliegveld, ondanks dat we gevoelsmatig wel nog op de boot zaten.  Haha, we zijn de volgende dagen nog regelmatig even terug op die boot gestapt. 
God, wat was het mooi en wat baalde we dat het er al op zat. Ik heb in ieder geval genoeg redenen om terug te gaan :) 
Een tip: mocht je nog ooit naar de Galápagos willen, maar twijfel je omdat het zo pokke duur is; gewoon gaan! Het is het waard. 

Choachoa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Galapagos Islands

Elke

Actief sinds 19 Jan. 2013
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 14452

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 15 Januari 2015

Central America

29 Januari 2013 - 21 Juli 2013

Ecuador!

08 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Peru

17 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Colombia!

Landen bezocht: