Een week vol nieuwe indrukken en ervaringen! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Elke Groenen - WaarBenJij.nu Een week vol nieuwe indrukken en ervaringen! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Elke Groenen - WaarBenJij.nu

Een week vol nieuwe indrukken en ervaringen!

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

12 Februari 2013 | Ecuador, Quito

Buenes Noches!

Terwijl jullie lekker carnaval vieren, maak ik hier heel wat mee.
Afgelopen week is er weer heel wat gebeurd! Veel leuke dingen, maar ook wat minder leuke. Gelukkig hebben we het heel goed kunnen afsluiten!

Dinsdag gingen we weer met zijn alle naar de Spaanse les. Onderweg daar naar toe, werd er al iemand beroofd van zijn portemonnee. Ik zag hem opeens uit de bus stappen, achter een andere man aan. Het bleek zo te zijn dat hij zijn portemonnee in zijn broekzak had, en deze een moment losliet om zijn rugzak goed vast te houden. Op dat moment heeft iemand zijn portemonnee uit zijn broekzak gehaald en is de eerstvolgende halte eruit gegaan. Ik schrok hier toch wel even van hoor! Je vertrouwd echt niemand meer op deze manier. We zijn hier dan wel voor gewaarschuwd maar om het ook daadwerkelijk mee te maken, is wel even bizar.

De volgende dag gingen we weer naar de school. Net voordat we vertrokken merkte ik een scheur op in mijn tas. Ze hadden mij dus ook proberen te beroven de dag ervoor! Het gekke is dat ik het dus pas de volgende morgen opmerkte.. Gelukkig ben ik niks kwijt, omdat mijn voering niet was doorgesneden. We letten nu wel allemaal extra op onze spullen als we in de bus zitten. Ons is verteld dat de Ecuadorianen wel vriendelijke, behulpzame mensen zijn, maar omdat ze vaak niet veel hebben en ze zien iemand met een ‘high profile’, gaan ze stelen. Erg jammer, omdat je zo iedereen moet wantrouwen.. Wij proberen dan ook zoveel mogelijk ‘low profile’ te zijn, maar goed, we zijn nou eenmaal blank, met sommige van ons, blonde haren. Dus we blijven altijd opvallen.

Maar goed, wij gaan natuurlijk vrolijk verder! De Spaanse school organiseert verschillende activiteiten waaronder salsa dansen. Dus wij hadden besloten om een keer hieraan mee te doen. Op donderdag avond gingen we het proberen, en we hebben weer goed kunnen lachen! Haha, er zitten niet veel natuurtalentjes tussen de groep ;-)
Vrijdagmiddag was het ook voor ons weekend! En we hadden bedacht om naar Baños te gaan, een heel mooi gebied met verschillende watervallen en waar veel te doen is. En dan zondag naar Ambato, omdat daar een van de grootste optochten van Ecuador zou zijn. Maandag en dinsdag zijn hier feestdagen, en is iedereen dus vrij. Wij wilden er dus een weekend op uit gaan! Maar ook in Quito is het carnaval. Later hoorde we dat er ook een optocht in Quito zou zijn op zaterdagochtend. Dit wilden we eigenlijk ook niet missen. Dus uiteindelijk toch besloten om vrijdagavond in Quito te blijven, zaterdag naar de optocht in Quito en zondag naar Ambato.

Omdat we nu niet al om 07:00 uur de bus moesten hebben naar Baños, konden we vrijdagavond opstap gaan hier. We zijn eerst wat gaan drinken op een terrasje, bij het plein voor de “gringo’s”. Gringo is hier de naam voor een Amerikaan, dus buitenlanders. Het plein heet dan ook; Gringolandia.

Toen we met zijn alle lekker aan een cocktail zaten, voelde ik iets in mijn keel pikken en begon te hoesten. Meteen daarna begonnen de andere ook te hoesten. Ik dacht, wat gebeurt hier nou?? Een vrouw naast ons zei dat we in een zakdoek moesten hoesten, om niet nog meer lucht in te ademen. Wat bleek er nou te zijn, op het pleintje achter ons was een gevecht geweest en de politie had met pepperspray gespoten. Gelukkig was dat hoesten zo over, en konden we weer verder met onze avond. We zijn daarna naar een Salsa tent gegaan, echt heel leuk! Het was er helemaal niet druk, maar wij met 10 Nederlanders zorgen wel dat het er gezellig werd! Net zoals bekend is van de salsa, komen mannen naar de vrouwen om te vragen of ze mee gaan dansen. Zo ook bij ons dus. Ik heb het geprobeerd, maar had geen idee hoe het nou eigenlijk moest (ondanks de salsa les), haha. Het was leuk voor even, maar op een gegeven moment vond ik het wel genoeg. Dat moest ik dan ook wel duidelijk aangeven. We hebben wel een erg leuke avond gehad!
De volgende morgen werd ik wakker van mijn bed dat aan het schudden was.. Ik keek naar boven en zag dat mijn lamp op een neer aan het schommelen was. Wat is dit nou?? Jasper riep naar boven of iedereen dat voelde. Dat was zo, dus ik was niet de enige. Het bleek een aardbeving te zijn. Haha, de eerste aardbeving voor mij! Voor ons was het wel grappig, maar het schijnt dat in Canoa huizen zijn ingestort door de aardbeving..

Even later zijn ik en een stel anderen vertrokken naar het oude centrum, opzoek naar de optocht. Maar helaas, deze hadden we gemist.. Even later belde Maartje om te vragen of we deze middag al mee gingen naar Ambato. Ze hadden een station gevonden waar je voor $2,50 naar Ambato kon. Ik wilde dat wel, gingen we toch nog een nachtje weg op avontuur!

Dus met zijn 4e (Noëlle, Marloes, Maartje en ik) gingen we om 16u met de bus mee. Rond 20u kwamen we aan in Ambato. Het enige probleem was dat we nog geen hostel hadden geboekt, omdat we dat vast wel zouden vinden daar. We hadden een taxi naar het centrum genomen. Die chauffeur vroeg wat ons plan was. Toen we zeiden dat we nog een hostel gingen zoeken, en naar de optochte wilden kijken, zei hij dat we echt op moesten passen, omdat er veel gestolen word in die stad. En dat het erg druk is, dus de meeste hostels zouden al vol zitten.. Ohow.. Daar stonden we dan met de moed die ondertussen in onze schoenen was gezakt. Vier vrouwelijke gringo’s in een super drukke en schijnbaar gevaarlijke stad, zonder slaapplaats. Dat was wel even spannend! Maar gelukkig hadden we toch nog redelijk snel een hostel gevonden! Na ongeveer 3 hostels te hebben gehad, was er een die nog een kamer voor vier personen vrij had. Het was een klein kamertje, met een tweepersoonsbed en een twijfelaar. Maar dat maakte allemaal niet uit; wij hadden een slaapplaats! Haha, het had ook wel iets, zo knus met zijn 4e.

Daarna zijn we nog even de straat op gegaan om nog iets te eten. We vonden dat we al stoer genoeg waren geweest, dus gingen voor een veilige pizza. We weten inmiddels dat je lang moet wachten op je eten als je eenmaal besteld hebt. Dus daar gingen we nu ook vanuit. In het restaurantje waar we zaten was achterin een pizza oven. Echter, zagen we niemand die in actie kwam om onze pizza’s te bakken… Dus we gingen al grapjes maken over dat ze gewoon kant en klare pizza’s hadden en deze in een andere oven deden, of de pizza’s dadelijk bezorgd zouden worden ofzo. En wat bleek.. Even later kwam er een scootertje aan met 4 pizza dozen! Haha! Onze pizza’s werden inderdaad bezorgd! We hebben ons kapot gelachen!

Toen de pizza op was, zijn we nog even de straat gaan verkennen. Het was er al super druk. Overal stonden al stoelen en krukjes langs de weg, we zagen mensen met een dekentje zitten die waarschijnlijk er al zaten om de drukte van de volgende dag voor te zijn. Militairen gingen dranghekken wegzetten en wij werden voornamelijk ondergespoten met een soort schuim. Iedereen op straat liep met een spuitbus die ook op straat werden verkocht. Hiermee mogen ze dus ook iedere voorbijganger mee onderspuiten, dus ook ons. Het was wel erg grappig, maar wij waren vastberaden de volgende dag ook een paar spuitbussen in te slaan om terug te kunnen spuiten!

We zijn niet te laat gaan slapen, omdat we de volgende dag alweer om 07:00 gingen opstaan. De optocht zou volgens een medewerker van het hostel al om 8u beginnen, en we moesten er op tijd zijn. We waren om 7:45 ongeveer al bij de optocht. Het was er al goed druk! Er werden broodjes, koffie, water, cakejes en vooral krukjes verkocht. Wij hadden ook 3 krukjes gekocht om te kunnen zitten. De optocht begon namelijk pas om 9:30 uur ongeveer. Het was maar goed dat we er zo vroeg waren, anders hadden we niets kunnen zien, zo druk dat het was. En terwijl we wachtten werden er weer krukjes doorverkocht, moesten er allemaal mensen door en geschoven worden. Het was net een stoelendans, maar dan met heel andere regels! Hier kwam Maartje mee, maar het klopte wel. Je zou zeggen dat het niet te doen is om te gaan schuiven in de drukte. Maar nee hoor, alles kan! Ook met water en cakejes kopen van mensen aan de straat; geld en eten word naar achter en naar voren doorgegeven, iedereen helpt mee. Zo wilde ik voor ons 3 cakejes kopen, maar kreeg geen contact met de verkoopster. Een andere vrouw riep naar haar en wees daarna naar mij. Daarna werden en 3 cakejes één voor één doorgegeven naar achteren en het geld weer naar voren. (Ze zaten in een bakje, niet dat iedereen er aan zat). Dat was wel mooi om te zien!

Later toen de zon doorkwam werden er ook parasols verkocht. Maar hier werd dan massaal op gereageerd dat de parasol weer naar beneden moest, omdat anders de mensen achteraan niks konden zien. Er kwam zelfs een keer politie bij om te zorgen dat de parasol weer dicht ging.
De optocht begon met een stoet van de ME, militairen, fanfare en politie. Even later arriveerde de vice-president, niet heel ver van ons vandaan. We hebben hem niet goed kunnen zien, maar toch! ;) Toen begon de parade. Echt geweldig was het! Hele mooie wagens, met veel bloemen erop. Deed me een beetje denken aan het Bloemenkorso van Valkenswaard (als ik het zo goed schrijf). In plaats van dat er een grote wagen was met Prins carnaval en de raad van elf, stond hier op iedere wagen één of twee ‘missen’ in mooie jurken die zwaaiden alsof ze koningin waren. Een vrouw naast mij legde uit wat sommige missen waren of zijn geweest. Iedere wagen werd opgevolgd door een grote groep dansers, die op typische Spaanse muziek dansten. Ze hadden ook telkens mooie pakjes aan, welke ook erg warm zullen zijn geweest. Het was erg warm die ochtend, en die mensen moesten dus constant dansen in de hete zon, sommige op hakken, andere met een grote pruik of een masker op. Er waren ook veel mensen die op stelten liepen. Dat moet niet makkelijk zijn! Het bleek wel dat deze parade belangrijk was voor de stad, er was veel tijd in gestoken! Bijna iedere groep riep in het voorbij gaan naar het publiek; Vive Ambato! En dan reageerde het hele publiek met hetzelfde.

Na veel van deze wagens, kwamen internationale groepen. China, Chili, Colombia, Costa Rica en zelfs Rusland kwam voorbij. De parade eindigde met het politiekorps op motoren. Ze deden allemaal kunstjes, erg knap. Als laatste was er een motorcrosser die over een aantal politiemannen sprong. Dat was ook wel gaaf om live te zien!

Na de optocht duurde het niet lang voor we weer werden ondergespoten met dat schuim. Maar nu konden we terugspuiten! Haha, en leuk dat het was! Jong en oud, iedereen deed mee. De hele straat lag onder het schuim. Ik kreeg schuim in mijn oog, dat was dan weer minder fijn! Begon helemaal te pikken en te tranen waardoor mijn make-up ook over mijn hele gezicht zat. En toen wilden we een foto maken met zijn allen. Sta ik daar met een dichtgeknepen oog op.. Toen we net onze tweede, en dit keer een grote, bus hadden gekocht, werd de dop eraf getrokken door de politie. Het scheen niet meer te mogen. Pfff, daar ging ons vuurwapen. We liepen verder en werden nog meer ondergespoten natuurlijk. Toen we uiteindelijk besloten om een bus terug te zoeken, was het nog maar 12:45, maar het leek alsof we al een hele dag erop hadden zitten! We hadden ook maar amper geslapen, dus waren hartstikke moe daarna.

Maar het was het allemaal waard! Onze dag kon niet meer stuk!
Morgen moeten we wel naar de Spaanse les. Ons is al verteld dat we beter een paar extra kleren mee kunnen nemen, omdat het ook traditie is om voorbijgangers eerst nat te gooien met water, daarna met meel en ten slotte nog eieren erover te gooien… Gelukkig is sinds kort de regel in gegaan dat dat alleen nog maar mag op mensen die je kent. Maar ze kennen ons ondertussen dus op de Spaanse school, dus ik ben benieuwd… Ik hoop dat het meevalt morgen, maar ik zal maar wat extra kleren meenemen ;-) .

Ik heb nog drie dagen Spaans, en dan begint stage! Vrijdag ochtend ga ik met Jasper en Norbert naar Casa de la Niñez 2 (mijn stageplek), om even kennis te maken. Maandag beginnen we met stage. Ik ben zo benieuwd! En heb er heel veel zinin! Dus ga deze week nog even mijn best doen om Spaans te leren.

Ciao Ciao!

Trouwens, mocht je nou een mail willen ontvangen wanneer ik er iets nieuws opzet, kan je je emailadres invullen bij de mailinglijst, aan de linkerkant op deze pagina ;)

  • 12 Februari 2013 - 16:08

    :

    Klinkt goed Ellie! Je hebt al veel meegemaakt en gezien! Haha, Eef en ik hebben hier hard moeten lachen om die pizza's :P. Alvast heel veel succes op je stage! X

  • 18 Februari 2013 - 14:13

    Patty:

    Hee meid!

    Klinkt leuk daar! Zie dat je al veel hebt meegemaakt in een weekje tijd!
    Mis je hier al wel hoor! Jaloers op het lekkere weertje daar... Heel veel succes met het spaans leren en met je stage. Ik lees wel weer hoe het is bevallen, leuk die reisverslagen trouwens!

    Kusjes en knuffel!

  • 19 Februari 2013 - 18:11

    Anneloes Van Der Heijden:

    Hallo Elke,

    Ik weet niet of je me kent maar ik zit ook bij jou op de Fontys sociale studies (SPH) en ik denk erover om over 1.5 jaar ook stage te gaan lopen in Ecuador. Van mijn nichtje Inge Coppens (die ook bij ons op school zit) heb ik jouw site gekregen. Je verhalen zijn erg leuk en ik ben benieuwd naar wat er nog meer komen gaat. Als je het goed vindt ;) hou ik graag je site bij om te zien welke avonturen je allemaal beleeft en zodat ik kan zien wat mij (misschien) ook wel te wachten staat. In elk geval alvast veel succes met je eerste stagedag! (p.s. heb jij voordat je naar Ecuador ging al Spaanse les gehad? En lukt het nu een beetje om Spaans te praten met alle locals?)

    Groetjes,
    Anneloes van der Heijden

  • 20 Februari 2013 - 22:42

    Elke Groenen:

    Hallo Anneloes, ik denk dat ik je wel eens heb zien lopen ja ;) Wat een goed idee om naar Ecuador te gaan! Echt, mis je kans niet! ;) Tuurlijk mag je mn verhalen blijven volgen, wij gaan hier heel wat zien en meemaken denk ik, dus er zal genoeg te lezen zijn voor je. Mijn eerste 3 stage dagen zitten er alweer op! Het is echt heel leuk, maar we moeten wel erg wennen aan de cultuur en de werkwijze. En ja, ga spaans leren!! Dat is echt een struikelblok nu voor ons. Wij hebben wel lessen genomen in Nederland, en daar hebben we ook zeker wel wat aan gehad, maar er komt zoveel meer bij kijken. Bijna niemand kan hier engels, dus tis ook niet echt makkelijk om daarop terug te vallen. Ondertussen kunnen we ons al wel redelijk verstaanbaar maken, als je kijkt dat we hier maar 2 weken extra les hebben gehad. En met gebarentaal kom je een heel eind..
    Nou, ben benieuwd of je het door gaat zetten.
    Ciao ciao! En doe Inge ook de groetjes van me :)

  • 27 Februari 2013 - 19:04

    I L O N A:

    Wooowiee wat een verhaal! Kom nou maar gewoon terug naar Nederland, nu vindt ik het niet meer leuk.. We moeten echt eens skypen, kun je me een verhaaltje vertellen in het Spaans. Volgende week ben ik de hele week vrij van school.

    Kijk goed uit daar en ik wacht je volgende verslag en foto's weer af :)

    Groetjes xxx

  • 28 Februari 2013 - 00:26

    Elke Groenen:

    Helaaspindakaas I L O N A, ik blijf hier nog even.. Mijn vliegtuig gaat pas over 144 dagen terug naar Nederland.. Als je wilt dat ik een verhaaltje vertel in het spaans, kunnen we beter nog ene paar weken wachten met skypen.. Maar anders heb ik volgende week ook wel tijd ;) Ik ben meestal op de vrijdag vrij, dus als we dan niet al heel vroeg ergens heen, kan dat sowieso! Maar doordeweeks kan ook wel denk ik. Ik laat je wel wat weten!

    Je hebt niet lang hoeven wachten op mijn verslag; er staat net een nieuwe op! Inclusief fotos :)
    Ciao bella!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Elke

Actief sinds 19 Jan. 2013
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 14463

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 15 Januari 2015

Central America

29 Januari 2013 - 21 Juli 2013

Ecuador!

08 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Peru

17 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Colombia!

Landen bezocht: