Guate! #1 - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Elke Groenen - WaarBenJij.nu Guate! #1 - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Elke Groenen - WaarBenJij.nu

Guate! #1

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

23 December 2014 | Guatemala, Lanquín

Guatemala zou een gevaarlijk land zijn. Bewapende overvallen, berovingen en professionele zakkenrollers. Iedereen die ik thuis sprak over het land vertelde me dat ik moest oppassen, altijd goed op mijn spullen letten en, mocht het gebeuren, geen verzet tonen bij een beroving, want dan zou je een wapen tegen je hoofd krijgen.
Ik maakte me dus een beetje zorgen over Guatemala. Was redelijk panisch om in Guatemala City te komen of een chickenbus te pakken. Maar iedere backpacker die al in het land was geweest, was er alleen maar positief over, het zou een geweldig land zijn! Natuurlijk, je moet overal oppassen, maar het zou het zeker waard zijn.

We begonnen in Flores, een klein eilandje in een meer, in het noorden van Guatemala. Er was ineens een overvloed aan TukTuks, die als gekke overal doorheen reden. Ook zag je overal politie of militairen staan, zwaar bewapend, om enigszins controle te houden. Dat zal toch wel een teken zijn dat het land niet helemaal veilig is..
Vanuit Flores zijn we naar Tikal geweest, volgens mij de grootste Maya ruïnes van Midden en Zuid-Amerika. Eigenlijk hadden we het al wel een beetje gehad met de ruïnes; op den duur zijn het ook maar gewoon stenen.., maar goed, Tikal is niet iets wat je zomaar kunt overslaan dus besloten we dat dit de laatste ruïnes waren die we zouden bezoeken. Behalve een mega uitzicht over de canopy-line met uitstekende piramides, was het inderdaad niet meer zo boeiend.

Vervolgens naar Semuc Champey, een natuurlijk magisch wonder als je het mij vraagt. Het gaat om een helderblauwe rivier, gelegen tussen een wilde waterval en de rest van de rivier waar het water ineens weer grijs word. Het ligt in een dal, nog ver na het laatste dorpje Lanquin volg je een zandpad met behoorlijk veel gaten en stenen in de weg naar beneden. Door al dat gehobbel met 10km p/u lijkt er geen eind aan deze weg te komen! Het leuke was dan ook dat de elektriciteit alleen tussen 18-22 uur aan gaat en er natuurlijk geen wifi was. Dat begin ik toch wel te waarderen; restaurants of plaatsen waar je telefoon nutteloos is. Tijd voor gezelligheid! :) Onze cabañas lagen aan de rivier waar je locals hun kleren in kon zien wassen en het hele hostel was omringd met alleen maar groen en mooie planten. Prachtig plekje om even te relaxen!

Met onze gids (van 17 jaar) zijn we de tour begonnen: een korte hike naar de 'Mirador', waar we neerkeken op de rivier en daarna weer naar beneden om erin te gaan zwemmen. Er was een bruidspaar foto's aan het maken hier; ondanks dat ze zeiknat waren hebben ze zeker weten mooie foto's!
En toen in de middag zijn we weer aan een grot begonnen, maar dit keer hadden we kaarsjes in plaats van een zaklamp..
Achter elkaar lopen we de grot in, waar we al na twee meter tot ons middel in het water staan, en even later gewoon moeten zwemmen, met de kunst om het kaarsje te laten branden en je knieën heel te laten door de rotsen in het water op tijd te ontwijken. Voetje voor voetje schuifelen, een metalen trap op welke tegen de rots is getimmerd, oppassen voor je hoofd en verder lopen op, en via touwen. De meest onmogelijke openingen moesten we door, nooit geweten dat ik zo lenig was! Vervolgens kwamen we uit bij een plas met een wild stromende waterval boven ons, waar we blijkbaar gewoon doorheen moesten. En dan denk je dat je alles hebt gehad, komen we bij een mini-doorgang waar je alleen liggend doorheen kan en jezelf moest laten vallen in het water ergens onder je. Maar op het moment dat ik weer boven kwam zag ik de hele groep met brandende kaarsjes op me staan wachten, en was het het einde van de caving tour.
Dit was top! En ter ontspanning gingen we daarna nog een stukje tuben, in zo'n rubberen band over de rivier, weet je wel.
Maar wat we toen zagen sloeg ook echt alles. Vanaf de kant werden we toegeroepen door een paar jongetjes van een jaar of 10: You want a beer? Beer? You can pay later! Ik stond er al van te kijken toen ze klaar stonden om het bier naar ons te gooien vanaf de kant; alsof we dat ooit gaan vangen! Dus wat doet een van die koters, die springt zelf snel in een band met z'n koelboxje, peddelt naar ons toe, en jawel, heeft zeker een biertje verkocht! Haha, wat een held!

Hierna zijn we verder zuidwaarts gegaan naar Antigua, wat nog een lange reis zou worden.. We moesten eerst natuurlijk weer uit het dal zien te komen, waarvoor een truck was geregeld. Hup, achterin de bak, goed vasthouden en genieten van het uitzicht. Het blijft iets sprookjesachtig hebben; mooie, groene bergen, met drijvende wolken ervoor en hier en daar een bordeaux rode bloem.. Locals die voorbij komen met hele kilo's fruit of takken hangend aan hun hoofd, onderweg wat andere locals oppikken en ontzettend veel straathonden die maar niet aan de kant gaan. Je zou daar maar wonen..

Tot zover was Guatemala al een van de leukste bestemmingen! We zijn weliswaar bijna alleen onder andere backpackers geweest, en dus niet veel bij locals, maar ook daar kun je veel lol mee hebben ;) tot nu toe heb ik me geen moment onveilig gevoeld!

Om mijn verhalen niet té lang te maken, komt er binnenkort een vervolg op deze ;)
To be continued...
Q[

• 23 December 2014 - 10:18

Niky:

Hahah echt vet met kaarsjes in een grot lopen! wat een ervaring zeg :)
    geniet van de laatste weekjes ! xxxxxxxxx

• 24 December 2014 - 06:07

Roald Kley:

I knew you would like the tour....great fun wasnt it?Good stories about one of my most favourate countries of the world.