León, Kerstmis & Granada - Reisverslag uit León, Nicaragua van Elke Groenen - WaarBenJij.nu León, Kerstmis & Granada - Reisverslag uit León, Nicaragua van Elke Groenen - WaarBenJij.nu

León, Kerstmis & Granada

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

07 Januari 2015 | Nicaragua, León

De laatste bestemming in Midden-Amerika waar wij voet aan land zetten. Dat was toch een gek gevoel toen we er eenmaal waren: hier zouden we het vliegtuig weer terug naar Nederland pakken. Maar voor die tijd hadden we nog ruim drie weken! Te beginnen met Kerstmis, vervolgens nieuwjaar en daarna nog tijd zat om de rest van het land te zien.

Op 21 december kwamen we aan in León. Een stadje wat volgens de Lonely planet zeker de moeite waard is met zijn oude gebouwen en leuke sfeer. We waren van plan om hier Kerstmis te gaan vieren, maar veranderden die gedachten al snel toen we er aankwamen.. León viel ons een beetje tegen.. Er was maar amper een park waar je kon gaan zitten of een cafe waar je uit kon gaan. Dé trekpleister van de stad is het Volcano boarden; misschien wel de enige plek op aarde waar je met een board van een vulkaan af kan sliden! Eef en ik wachtte daar nog een dag mee, omdat Elenor, onze Zweedse vriendin, nog zou komen. We zijn naar een strandje geweest in de buurt, waar het water veelste ruig was om er in te zwemmen helaas. Ik probeerde er toch in te gaan maar werd meteen omver gespoeld...
En wat bleek de volgende dag: ik was ziek. Behoorlijk beroerd voelde ik me. We dachten dat mijn lichaam gewoon even de rem erop had gegooid en aangaf dat ik even rustig aan moest doen. Helaas geen vulcano boarden voor mij!

Goed, op naar de volgende stad: Granada. Daar voelde we ons meteen al beter. De stad voelde veel fijner aan en er was meer te doen. Er was weliswaar een straat met terrasjes! Dat was lang geleden! Wat dan weer jammer was, was dat het niet heel goedkoop was allemaal.. Ook dat hadden we verwacht: Nicaragua zou het goedkoopste land zijn van onze trip... We zaten redelijk aan het eind van ons budget dus het viel best even tegen dat het toch redelijk prijzig was.
Voor kerstmis verwachtten we dat er drukte in de stad zou zijn, aangezien het een gelovig land is. Parades, muziek, dansvoorstellingen, klokken luiden... Maar helaas. Niks van dat hebben we voorbij zien komen. Wel hebben we een aantal kerstbomen gezien; ook al hebben mensen (voor ons oog) maar een krakkemikkig huisje, de kerstboom mag niet ontbreken! Met zijn 3e zijn we gaan uiteten op kerstavond, wat hier de belangrijkste kerstdag is. Het voelde eigenlijk helemaal niet als Kerstmis. Maar dat kwam vooral omdat het gewoon 30 graden was in plaats van de winter die wij gewend zijn.
Anyway, Granada was wel heel leuk! We zijn gaan hitch-hiken naar Laguno de Apoyo, een krater meer waar we een dagje hebben gerelaxed, de volgende dag souvernir-shopping op de markt van Masaya en een tourtje naar de 300 eilandjes in het meer van Nicaragua. Door een eruptie duizenden jaren geleden zijn er mega veel eilandjes ontstaan, waar nu de rijkste mensen wonen. Een familie heeft drie eilanden en is ook eigenaar van alle koffie in het land, en een andere familie bezit letterlijk alle rum die geproduceerd word. Bizar dat dat kan toch?
Er is ook een eilandje waar ze vier apen hebben neergezet. Puur alleen voor toeristen. Daar kon ik niet goed tegen; apen leven normaal in kilometers hoge bomen over flink wat hectare grond. Hier hadden ze maar een mini eilandje en werden ze gevoerd door toeristen...
Ik ben ook nog naar de dokter geweest en kwam er achter dat ik ziek was geworden van een bacterie in het water, waar ik een allergische reactie op heb gehad. Dus maar wat medicatie slikken en rustig aan doen zodat ik het nieuwe jaar toch ook goed kon beginnen!

Het leek erop dat iedere toerist naar San Juan del Sur vertrok, dé party stad van Nicaragua. Het zou een gekke huis zijn daar, en wie zijn wij als we dat aan ons voorbij laten gaan?? :) op naar San Juan!