Guate! #2 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elke Groenen - WaarBenJij.nu Guate! #2 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Elke Groenen - WaarBenJij.nu

Guate! #2

Door: Elke

Blijf op de hoogte en volg Elke

27 December 2014 | Guatemala, Antigua

Antigua
Ken je dat gevoel dat, zodra je in een nieuwe plaats komt, je meteen al aanvoelt of het goed is of niet? Ik blijf dat iets aparts vinden, maar hier, in Antigua was de vibe wel zo fijn! Mooie parken, dagelijkse fruit-, groenten- en handycrafts markten, vulkanen zien spuwen in de verte en lekker goede rode wijn kunnen drinken. Vanaf het eerste moment wist ik dat het geen probleem zou zijn om daar meerdere dagen te blijven.

Wat rondgeslenterd door de stad, naar een uitkijkpunt gewandeld, terrasjes gedaan, geshopt, chickenbussen bewonderd, heerlijk gegeten en vooral genoten! Met Elenor (Zweedse vriendin) ontdekte ik de mooiste backyard Macdonalds ever had! Dus daar zaten we, midden in december, shorts, shirts en slippers, in de verte een actieve vulkaan, wat dichterbij een kerstliedje op de achtergrond, voor ons een leuk fonteintje en wij genoten van onze bevroren aardbeien met chocolade! Perfect!

Een van de actieve vulkanen is de Pacaya Vulcano. Negen maanden geleden is die voor het laatst uitgebarsten. Dus dat betekent dat je niet helemaal naar boven mag, maar wel marshmallows in de nog hete lava stenen kan roosteren! Lekker hoor!
Chichicastenango staat bekend om de markt, welke schijnbaar de tweede grootste is van Centraal Amerika. Groot en druk was het zeker! Wat die mensen toch op z'n rug mee sjouwen, en dat aan het hoofd hangen met een band is ongelofelijk! We stonden echt even te kijken toen een oude man met wel 50 kilo probeerde op te staan. Het was leuk hier, maar ik kan toch niet ontkennen dat Otavalo (Ecuador) veel leuker was ;) (we hebben ook maar 1 tasje gekocht, wat niks is bij de buit uit Otavalo).

Na Antigua zijn we door gegaan naar Lake Atitlan. Een krater meer wat zich sinds 85.000 jaar aan het vullen is met regenwater. Natuurlijk ook omringd door alleen maar vulkanen en wat kleine dorpjes hier en daar. Dat geeft zo'n mooi en rustgevend beeld! We kwamen eerst aan in San Pedro, wat het 'party dorp' zou moeten zijn. Ja, er was inderdaad wat muziek en er werd gedronken, maar een echte party ontbrak.
We zijn hier de San Pedro vulkaan opgegaan. Een flinke hike van drie uur, waarin we 1700 meter hebben geklommen en uitkwamen op 3020 meter. Het uitkijkpunt (en de spierpijn van de komende drie dagen) was het wel meer dan waard (zie onze kerstkaart op facebook)!

En toen waren we toe aan rust. San Marcos scheen het dorp te zijn voor yoga, massages en gezond eten. Top! Gaan we daarheen. Ja, dat je er kon relaxen was niet gelogen; we waren beland in het Episch centrum van de Hippies. Overal waar je keek zag je dreadlocks, veelte grote harembroeken, piercings en hoorde je yoga muziek. Goed, wij voelden ons dus een beetje buiten de boot vallen, maar omdat iedereen zo relaxed is, is ook dat geen probleem.
We hebben hier ook letterlijk niks meer gedaan dan in de zon gelegen en een rondje door het dorpje gewandeld..

Na San Marcos zijn we onze reis begonnen naar Utíla, Honduras en zat Guatemala erop. Jammer, het is een van mijn favoriete bestemmingen geweest! Met zijn 37 vulkanen, waarvan 4 actief, heeft het een prachtig landschap! De verschillende steden maakt het voor iedere toerist toegankelijk om een super tijd te hebben.
En misschien is Guatemala toch wel gevaarlijk, maar ik heb dat niet meegekregen, gelukkig! Oké, de locals heb ik dit keer niet goed leren kennen, maar dat hoeft misschien ook niet altijd ;) Just go with the flow